Monday, February 07, 2011

Secure Digital (SD) - SD card



memory kad yg td 2 leh beli on9 x?
6:03pm
bnyk jenis gak ni..
6:03pm
haaa.haa ... maklumat semua ada di hujung jari anda
6:04pm
huhu..
ok..
mekasih..
tp npe sesetengah kdai ltk hrge mhl sgt?
6:06pm
sama2, mugkin sama saiz/storage, mugkin speed tak sama dan macam2 lagi, selain tu sebab nak untung banyak le.
6:07pm
ok..
6:07pm


itulah perbualan saya tadi melalui chat facebook dengan anak buah yang ada masalah dengan SD cardnya ingin tahu apa dia SD card tu:



Apa dia SD card?

Secure Digital (SD) adalah non-volatile memori kad format yang dibangunkan oleh SD Card Association untuk digunakan dalam peranti mudah alih. Hal ini banyak digunakan dalam kamera digital, telefon, pembaca ebook, komputer tablet, komputer netbook, pemain media, penerima GPS, dan konsol permainan video. Format ini telah terbukti sangat popular dan dianggap sebagai standard de-facto industri, SD teknologi digunakan oleh lebih dari 400 jenama di puluhan kategori produk dan lebih daripada 8,000 model. [1] 

SD Card Association
Persatuan SD Card  membangunkan dan menerbitkan piawaian teknikal untuk teknologi SD Card, dan mempromosikan penggunaan teknologi. SD Card peranti simpanan kompak data yang digunakan untuk menyimpan fail digital,seperti fail gambar yang dirakam oleh kamera digital. Persatuan ini ditubuhkan pada tarikh 28 Januari 2000 oleh Matsushita Electric Industrial Co., Ltd. (Panasonic), SanDisk Corporation and Toshiba Corporation.

SDSC (Standard-Kapasiti) kad, biasanya disebut SD, mempunyai kapasiti maksimum rasmi 2 GB, walaupun terdapat secara komersial hingga 4 GB [2]. SDHC (High-Kapasiti) kad mempunyai kapasiti maksimum 32 GB, [3] dan SDXC (eXtended-Kapasiti) kad mempunyai kapasiti maksimum 2 TB. [4] 

Laman antara muka dari format yang ditetapkan telah membuat beberapa peranti host yang lebih tua, yang direka untuk kad SD standard, tidak boleh mengendalikan keluarga baru SDHC, SDXC, dan SDIO. Semua keluarga SD card mempunyai bentuk fizikal yang sama, yang cenderung menyebabkan kebingungan dengan pelanggan, sehingga SD Card Association telah berusaha untuk mendidik masyarakat tentang perbezaan. [5]

Sejarah
Pada tahun 1999, SanDisk, Matsushita, dan Toshiba pertama sepakat untuk mengembangkan dan pasaran SD (Secure Digital) Memory Card, yang merupakan pengembangan dari MMC. Dengan profil fizikal 24 × 32 × 2.1 MM3, kad baru baik yang disediakan DRM dengan standard SDMI, dan kepadatan memori tinggi untuk masa.
 Format baru ini direka untuk bersaing dengan Sony format Memory Stick, yang dilancarkan pada tahun sebelumnya, dan memaparkan MagicGate DRM. Itu adalah keliru dijangka ciri DRM [6] akan banyak digunakan kerana tekanan dari pembekal muzik dan media lain untuk mencegah perampasan sesi. 

Logo SD tanda tangan sebenarnya dibangunkan untuk digunakan sama sekali lain: awalnya digunakan untuk Super Density Disc, yang merupakan masuk Toshiba gagal dalam perang format DVD. Inilah sebabnya mengapa D menyerupai sebuah cakera optik. 

Pada acara CES 2000 dagang Matsushita, SanDisk, dan Toshiba Corporation mengumumkan penciptaan SD Card Association untuk mempromosikan kad SD. Hal ini berpangkalan di California dan keahlian eksekutif yang merangkumi sekitar 30 syarikat teknologi tinggi yang terkemuka di dunia dan syarikat kandungan utama. contoh awal dari SD Card yang terdapat pada suku pertama tahun 2000, dengan jumlah pengeluaran 32 dan 64 Mb sedia 3 bulan kemudian. 

Pada bulan Mac 2003, SanDisk Corporation mengumumkan pengenalan miniSD dan menunjukkan itu di CeBIT 2003 [7] Kad miniSD yang ditubuhkan pada tahun 2003 oleh SD Association sebagai extension form factor kecil untuk standard kad SD .. Sedangkan kad baru yang dirancang khusus untuk digunakan dalam telefon, mereka biasanya dikemas dengan adaptor miniSD yang membolehkan keserasian dengan semua peranti yang dilengkapi dengan slot standard SD Memory Card. 

Pada bulan April 2006, Persatuan SDN merilis spesifikasi terperinci untuk keselamatan non-bahagian yang berkaitan dengan standard SD Memory Card. Organisasi ini juga mengeluarkan spesifikasi untuk SDIO (Secure Digital Input Output), dan kad kawalan host standard SD. Pada tahun yang sama, spesifikasi diselesaikan untuk faktor-kecil bentuk microSD (dahulu dikenali sebagai TransFlash) dan SDHC, dengan kapasiti lebih dari 2 GB dan minimum yang berterusan membaca / menulis kelajuan 17,6 Mb / s 

Pada bulan September, 2006, SanDisk mengumumkan miniSDHC 4GB. [8] Seperti SD dan SDHC, kad miniSDHC memiliki faktor bentuk yang sama dengan kad miniSD yang lebih tua tetapi memerlukan sokongan kad HC HC dibina ke dalam peranti host. Peranti yang menyokong miniSDHC akan bekerja dengan miniSD dan miniSDHC, tetapi peranti tanpa sokongan khusus untuk miniSDHC hanya akan bekerja dengan kad miniSD yang lebih tua. Pada bulan Januari 2009, Persatuan SDN mengumumkan SDXC keluarga yang akan menyokong kad memori sehingga 2 saiz memori TB dan kelajuan sehingga 300 MBytes / sec. 

Kad SD berdasarkan pada format (MMC) KadMultiMedia lama, tapi memiliki sejumlah perbezaan: 
Kad SD adalah berbentuk asimetris agar tidak dimasukkan terbalik, sedangkan MMC akan pergi di sebahagian besar sama tapi tidak membuat contact jika terbalik. Kad SD lebih tebal dari MMC. SD card umumnya berukuran 32 × 24 × 2,1 mm, tetapi kerana dengan MMC boleh nipis 1,4 mm jika mereka tidak mempunyai suis proteksi tulis-; kad tersebut, yang disebut Thin SD, dijelaskan dalam spesifikasi SD, tetapi mereka adalah non-existent atau langka(jarang ada) di pasaran sebagai peranti yang paling memerlukan kad nipis  menggunakan versi yang lebih kecil dari SD: miniSD atau microSD. 

Elektrik contact bagi Kad adalah tersembunyi di bawah permukaan kad, melindungi mereka dari mudah terkena dengan jari pengguna. 

Kad SD biasanya mempunyai kelajuan pemindahan di kisaran 80-160 Mb / s, tetapi ini dapat berkembang, kerana pembaikan terbaru dengan standard MMC. [10] 

Peranti dengan slot SD boleh menggunakan MMC lebih ramping, tetapi kad SD standard tidak akan masuk ke dalam slot MMC langsing. kad miniSD yang boleh digunakan secara langsung dalam slot SD dengan adaptor pasif sederhana, kerana kad antara muka berbeza dalam saiz dan bentuk tetapi tidak kuasa. Dengan penyesuai elektronik aktif, kad SD boleh digunakan dalam slot CompactFlash atau kad PC. Sesetengah kad SD termasuk penyambung USB untuk keserasian dengan komputer desktop dan laptop, dan pembaca kad SD membolehkan kad yang akan dicapai melalui port kesambungan seperti USB, FireWire, dan serial 
printer 
port . Kad SD juga boleh dicapai melalui floppy disk drive dengan adaptor FlashPath. 

Setiap keluarga SD card terdapat dalam sampai dengan 3 saiz fizikal. SD dan keluarga SDHC terdapat di semua 3 saiz, tapi keluarga SDXC tidak terdapatdalam saiz mini, dan keluarga SDIO tidak terdapat dalam saiz mikro
Standard Size
  • SD, SDHC, SDXC, SDIO
  • 32 mm x 24 mm x 2.1 mm. The MMC and rare thin SD cards are 1.4mm thick.
Mini Size
  • miniSD, miniSDHC, miniSDIO
  • 21.5 mm x 20 mm x 1.4 mm.
Micro Size
  • microSD, microSDHC, microSDXC
  • 15 mm x 11 mm x 1.0 mm.


Speeds


There are different speeds of SD card available. The official unit of measurement is the Speed Class Rating; an older unit of measurement is the × rating.


Speed Class Rating

The Speed Class Rating is the official unit of speed measurement for SD Cards, defined by the SD Association. The Class number represents a multiple of 8 Mb/s (1 MB/s), and meets the least sustained write speeds for a card in a fragmented state. These are the ratings of some currently available cards:
  • Class 0 cards do not specify performance, which includes all legacy cards prior to class specifications.
  • Class 2, 2 MB/s, slowest for SDHC cards.
  • Class 4, 4 MB/s.
  • Class 6, 6 MB/s.
  • Class 10, 10 MB/s.
Even though the class ratings are defined by a governing body, like × speed ratings, class speed ratings are quoted by the manufacturers and not verified by any independent evaluation process. In applications that require sustained write throughput, such as video recording, the device may not perform satisfactorily if the SD card's class rating falls below a particular speed. For example, a camcorder that is designed to record to class 6 media may suffer dropouts or corrupted video on slower media. On slower class cards, digital cameras may experience a lag of several seconds between photo-taking, whilst the camera writes the picture to the card.
Important differences between the Speed Class and the traditional CD-ROM drive speed measurement ("×" speed ratings) are that speed class:
  1. may be queried by the host device;
  2. defines the minimum transfer speed.
Since the class rating is readable by devices, they can issue a warning to the user if the inserted card's reported rating falls below the application's minimum requirement.
On 21 May 2009, Panasonic announced new class 10 SDHC cards, claiming that this new class is "part of SD Card Specification Ver.3.0". Toshiba also announced cards based on the new 3.0 spec.
On 1 June 2010, Pretec announced the new Class-16 HD-video grade SDXC 64GB card at Computex Taipei 2010.


× rating


The × rating is equal to 1.2 Mb/s. It is derived from the standard CD-ROM drive speed of 1.2 Mb/s (approximately 150 kB/s). Basic cards transfer data up to six times (6×) the data rate of the standard CD-ROM speed (7.2 Mb/s vs 1.2 Mb/s). The 2.0 specification defines speeds up to 200×, but unlike the class rating system, does not mandate that ×-ratings measure the card's least sustained write-speed. So, typically, manufacturers provide ×-ratings based on maximum read/write speeds. Furthermore, for most cards, the fastest read speed is typically swifter than its fastest write speed, leading some manufacturers to use read-speed as the ×-rating measurement. Other vendors, such as Kingston, use write-speed.
This table lists common ratings, the minimum transfer rates, and the corresponding Speed Class.
RatingRead Speed
(Mbit/s)
Write Speed
(Mbit/s)
Speed
Class
7.2
10×12.0
13×16.0162
26×32.0324
32×38.440
40×48.0486
66×80.08010
100×120.0120
133×160.0160
150×180.0180
200×240.0240
266×320.0320
300×360.0360
400×480.0480
600×720.0720


Types of cards


Storage capacity



sumber 

0 comments:

Contact Me

Snap & Read with QRCODE Reader

http://zxing.appspot.com/generator/