Perkhidmatan Rujukan Maya (virtual reference) agak baru juga bagi kami . saya mengendalikannya sejak ditukarkan kebahagian rujukan maya bermula penghujung 2013 kerana sebelum ini saya ditugaskan di Unit Web dari 2005. Antara inisiatif yang dilakukan mewujukan perkhidmatan Chat With Librarian ( Live Chat) Perkhimatan Maya yang lain adalah seperti E-Reference atau Online Reference yang dulu berbentuk web page atau slide dan pdf kini ditambah dengan bentuk video menggunakan platform percuma sosial media seperti youtube , blog dan sebagainya.
Bagi memnuhi keperluan semasa dan trend generasi x-y-z la ni....mereka perlukan dan germari perkhidmatan yang Real Time ( Real Time Services). Ini merupakan kaedah menarik perkhidmatan rujukan digital yang cuba untuk disediakan oleh perpustakan lebih banyak. Ia adalah masa nyata, perkhidmatan rujukan interaktif di mana pengguna boleh bertanya satau bersembang (chat) secara santai dengan pustakawan rujukan secara langsung di mana sahaja di dunia ini dengan menggunakanjaringan internet. Pengguna dan pustakawan boleh berinteraksi dengan menggunakan teknologi chat, dan tidak seperti dengan merujuk e-mel , pustakawan boleh melakukan wawancara, rujukan dan macam lagi.
Teknologi chat ini sebenarnya telah lama ada semenjak ada internet namun disebabkan teknologi yang sentiasa berkembang dan berubah mengikut peredaran zaman dan perubahan semasa maka pelbagai bentuk dan medium chat yang ada dipasaran. Cabarannya sekarang bagaimana pihak perpustakaan cuba menyesuaikan teknologi yang ada supaya ia kekal releven dan boleh digunakan mengikut peredaran masa dan pelbagai perisan yang senetiasa berubah.
Berikut pelbagai perisian chat sejak dari 1973 hingga 2015
Berikut pula adalah beberapa perpustakaan didunia yang menggunkan pelbagai perisan chat dalam perkhidmatan rujukan maya (virtual reference) mereka terutama yang melibatkan chat.
0 comments:
Post a Comment