Saturday, February 26, 2011

Susah senang menjadi pustakawan desa -LAPORAN KHAS

Susah senang menjadi pustakawan desa
TAPAH 25 Feb. - Lebih lima tahun lalu, Kampung Chang Baru, Bidor dekat sini seperti juga kebanyakan perkampungan Orang Asli lain, buku agak asing bagi mereka.


Namun, atas usaha dua anak jati kampung itu, Azmi Esan, 34, dan Tina Yusop, 32, buku kini sebahagian daripada kehidupan harian penduduk kampung tersebut.

Azmi, Penolong Pegawai Perpustakaan Desa Kampung Chang Baru manakala Tina pembantu perpustakaan di kampung yang sama.


Hakikatnya, bukan mudah menjadikan harapan suatu realiti. Begitu yang dilalui oleh kedua-dua sahabat ini. Tanpa semangat dan minat, harapan akan tinggal harapan.


Tergolong antara segelintir anak Orang Asli yang pernah melanjutkan pelajaran ke universiti, kedua-duanya sedar ilmu mampu mengubah masa depan penduduk.

Peluang wartawan Utusan Malaysia mengikuti mereka menjalankan tugas baru-baru ini, memberi kesempatan melihat lebih dekat sikap dan pendekatan digunakan.


Hujan renyai petang itu tidak sedikit pun menghalang Azmi dan Tina menjalankan tugas.

Sambil menggalas beg kain yang sarat berisi buku, mereka berjalan kaki mengelilingi kampung.

"Buku ma hek en harik adei? (Bawa buku apa hari ini?)," sapa Rohana Bachaur, 31, sambil dua anaknya yang masih kecil tertunggu-tunggu Azmi mengeluarkan buku-buku dari beg hitamnya.

"Buku masakan. Ada juga buku kesihatan," balas Azmi ringkas lalu terus menghulurkan buku-buku dimaksudkan kepada Rohana yang menanti.

Biasanya, tugas itu dilakukan bergilir-gilir antara Azmi dan Tina memandangkan salah seorang daripada mereka perlu berada di perpustakaan desa sepanjang waktu pejabat.


Sebagai kakitangan perpustakaan desa, Azmi dan Tina sedar peranan mereka amat penting bagi menjayakan perkhidmatan pinjaman buku dari pintu ke pintu yang dilancarkan oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada 2009.

Justeru, setiap hari mereka akan memperuntukkan dua jam iaitu dari pukul 3 hingga 5 petang untuk berkunjung dari rumah ke rumah membawa buku kegemaran penduduk.


"Selain buku, selalunya kami berbual tentang isu-isu semasa yang disiarkan dalam surat khabar," kata Azmi.


Penduduk perkampungan Orang Asli itu hanya 350 orang. Mereka mewakili 60 keluarga yang rata-ratanya saling mengenali.


Azmi dan Tina nampaknya sangat akrab dengan penduduk. Kedudukan dan jarak rumah yang dekat serta radius kampung hanya kira-kira tiga kilometer, memudahkan urusan dengan berjalan kaki.

"Berurusan dengan orang yang kita kenali lebih mudah. Tambahan pula kita sering berkunjung ke rumah mereka," kata Tina


Tina lepasan sijil dalam bidang Linguistik di Universiti Malaya (UM) manakala Azmi pula pemegang Diploma Sains Pertanian, Universiti Putra Malaysia (UPM).

Azmi dan Tina hanya segelintir daripada 2,178 petugas perpustakaan desa yang komited dengan tugas dan tanggungjawab diamanahkan. Bagaimanapun, ada mendung di wajah kedua-duanya ketika memperkatakan tentang masa depan.

"Nasib kami tidak sebaik kakitangan kerajaan lain kerana kami hanya pekerja kontrak. Banyak kemudahan termasuk pinjaman untuk membeli rumah tidak boleh kami lakukan," kata Azmi.


Di seluruh negara, terdapat 1,089 penolong pegawai dan 1,089 pembantu perpustakaan desa yang dipertanggungjawab menjayakan matlamat kewujudan perpustakaan desa termasuk perkhidmatan pinjaman buku rumah ke rumah.

Selain kurang berkeyakinan kerana berstatus kakitangan kontrak, aspek logistik iaitu jarak antara rumah yang terlalu jauh dan terpencil serta soal keselamatan sering dijadikan alasan mengapa sebahagian besar mereka gagal melaksanakan tugas seperti diharapkan. 


sumber :http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0226&pub=Utusan_Malaysia&sec=Laporan_Khas&pg=lk_02.htm

1 comments:

ARIBA said...

artikel menarik..mohon izin share dalam blog saya..terima kasih..

Contact Me

Snap & Read with QRCODE Reader

http://zxing.appspot.com/generator/