Sunday, May 27, 2012

INOVASI : Building blocks that blink, beep and teach

If Schools Kill Creativity, Can Toys Bring It Back to Life?



























Legos adalah salah satu mainan yang paling popular sepanjang masa. Menurut Fellow TED, Ayah Bdeir , yang menyampaikan ucapan pada sidang terkenal di Long Beach, California bulan Mac 2012 yang lalu, terdapat lebih daripada 400 bilion blok kecil di dunia, atau 75 untuk tiap-tiap orang yang di bumi. Menunjukkan kehebatan Legos bahawa mereka tidak mainan tunggal, tetapi satu platform bagi mewujudkan dengan kemungkinan yang hampir tidak berkesudahan, menjadikan mereka salah satu alat pengajaran yang terbaik yang pernah.



Dalam dunia pendidikan yang taksub dengan piawaian kurikulum dan kepentingan ujian tinggi, pelajar disalurkan ke trek tertentu, bukannya dibenarkan untuk memilih pengembaraan mereka sendiri dan meneroka nafsu mereka (satu fenomena bahawa pakar pendidikan, Sir Ken Robinson berkata, adalah membunuh kreativiti) Tetapi jika model pendidikan kontemporari tidak menggalakkan perasaan ingin tahu dan kreativiti kanak-kanak ', satu generasi baru syarikat mencari jalan untuk mencontohi Lego dan menggalakkan mereka ciri-ciri menerusi permainan.






LittleBits http://littlebits.cc/, Bdeir syarikat yang ditubuhkan, mengeluarkan jenis Lego generasi akan datang yang mengintegrasikan litar elektrik untuk memberi kanak-kanak keupayaan untuk menggabungkan cahaya dan bunyi ke dalam ciptaan mereka. Dalam masa beberapa bulan pertama mereka di tempat kejadian mainan, kit telah menerima sambutan yg membayangkan kegembiraan hati, memenangi Anugerah STEMmy dan yang dinamakan "Best Toy Fair 2012" dan "High-Tech Terbaik Maker Toy."


LittleBits bukan hanya platform kreativiti  baru yang diwujudkan oleh Felow TED. Beberapa tahun yang lalu, Bre Pettis dan kawan-kawannya mahu mencuba dengan percetakan 3D, yang mengambil fail digital dan menggunakan polimer untuk mencipta objek tiga dimensi, tetapi tidak terdapat sebarang peranti berpatutan di pasaran pada masa itu. Mereka memutuskan untuk bekerja bersama-sama, akhirnya  memutuskan untuk menjadikan produk menjadi sebuah syarikat, MakerBot. Sejak itu, syarikat itu telah menimbulkan berjuta-juta dolar dalam modal teroka dan ditanam komuniti pembuat yang berkongsi idea dan rancangan bagi projek-projek 3D.




Seperti Legos, littleBits dan pendua MakerBot yang boleh menjadi kreatif pendidikan, tetapi berasaskan permainan. Bermain adalah tentang penglibatan aktif dan eksperimentasi dengan dunia dalam keadaan di mana terdapat tiada jelas "betul" atau "salah," tetapi satu set kemungkinan. Ia adalah satu proses pembelajaran dengan melakukan (DIY), ia bukan didorong oleh hasil luaran, tetapi sisebabkan naluri peribadi, keghairahan, dan penetapan matlamat.


Ia bukan sahaja kanak-kanak yang memerlukan jenis permainan ini  dimana mereka cenderung untuk melakukannya tanpa diberitahu. Orang dewasa juga  mendiami sebuah dunia di mana "kejayaan" cenderung untuk mempunyai sedikit kaitan dengan eksperimentasi kreatif. Ini infrastruktur baru permainan bukan hanya himpunan permulaan "startups" menarik, tetapi sebuah gerakan yang luas keusahawanan yang mempunyai potensi untuk memulihkan kreativiti yang sudah hilang di sekolah terlalu banyak.




Bayangkan satu set elektronik yang mudah untuk bermain dengan sebagai LEGOS. Felo Technology, Entertainment, Design (TED)  Ayah Bdeir memperkenalkan littleBits, satu set blok, mudah ditukar ganti yang membuat pengaturcaraan sebagai bahagian yang mudah dan penting kreativiti sebagai mengetapkannya blok bersama-sama.





TEDTalks adalah video podcast harian ceramah dan persembahan terbaik dari Persidangan Technology, Entertainment, Design - TED, di mana pemikir terkemuka di dunia memberikan ceramah kehidupan mereka dalam 18 minit.


TED berdiri untuk Technology, Entertainment, Design (Teknologi, Hiburan, Rekabentuk,) dan TEDTalks meliputi topik-topik ini serta sains, perniagaan, pembangunan dan seni.
via:
http://www.ted.com/talks/lang/en/ayah_bdeir_building_blocks_that_blink_beep_and_teach.html

http://www.ted.com/speakers/ayah_bdeir.html

About TED http://www.ted.com/pages/about

Posted via email from faizar's posterous

0 comments:

Contact Me

Snap & Read with QRCODE Reader

http://zxing.appspot.com/generator/