Friday, July 22, 2011

Khutbah Jumaat 22 Julai 2011 : "SAMBUTLAH RAMADHAN"

Ramadan-icon-panduan

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,

Marilah kita sentiasa istiqamah bersama Islam dan bertaqwa kepada AllahSWT dengan melaksanakan segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya. Sesungguhnya orang yang paling mulia di sisi Allah SWT ialah orang yangpaling bertaqwa. Mudah-mudahan kita beroleh rahmat dan kerehdaan Allah SWT di dunia dan di akhirat.

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan. Dengan penuh rasa syukur yang tidakterhingga kepada Allah S.W.T, kita mengalu-alukan kedatangan ramadhan yang akan menjelang tiba beberapa hari lagi. Ramadhan adalah bulan yang mulia,bulan rahmat, bulan kebajikan, bulan maghfirah dan InsyaAllah akan membebaskan kita daripada api neraka sekiranya kita benar-benar melaksanakan segala tuntutannya dengan penuh ketaatan. Setiap muslimmukmin yang muttaqi amat gembira dengan kedatangannya, sebaliknya kedatangannya amat tidak disenangi pula oleh mereka yang lemah imannya.

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,

Kita sentiasa berdoa dan merasa amat bertuah, kerana diberi kesempatan untuk menemui lagi ramadhan pada kali ini serta terus mengharap agar dapat bersamanya sehingga ke akhirnya dan bertemu lagi dengan ramadhan di tahun-tahun yang mendatang. Kita mahu menjadi golongan mukmin yang disebutkan oleh Rasulullah S.A.W dalam hadisnya yang bermaksud: “Kalaulah umatku tahu tentang kebaikan bulan ramadhan mereka pasti mengharapkan biarlah ramadhan itu sepanjang tahun”. (Riwayat At-Tabrani)

seterusnya boleh rujuk......

http://e-masjid.jais.gov.my/uploads/uploads/Khutbahjumaat(rumi)22072011.pdf

http://e-masjid.jais.gov.my/uploads/uploads/KhutbahMultimedia22072011.ppsx

Marhaban....Ya Ramadhan

Ahlan_WaSahlan_Ya_Ramadhan_-_Rabbani_-_YouTube.flv Watch on Posterous
Rabbani_-_Ahlan_Wa_Sahlan_Ya_Ramadhan_dengan_lirik_-_YouTube.flv Watch on Posterous

more :
FAQ, AlQuran Online , Anak Bulan, Puasa Ramadan , Tarawikh,  Qiamullail,  Lailatulqadar , Waktu Imsyak & Berbuka, Kadar Zakat Fitrah 

http://faizar.atspace.com/ramadhan/

 

0 comments:

Contact Me

Snap & Read with QRCODE Reader

http://zxing.appspot.com/generator/