Monday, May 31, 2010

MillatFacebook Pengganti Facebook?




MILATFACEBOOK BUAT MUSLIM OLEH MUSLIMLahore, CyberNews. Orang Pakistan, yang marah pada Facebook sehubungan dengan karikatur yang menghujat Nabi Muhammad SAW, telah menciptakan laman jejaring pemisahan diri yang mereka impikan dapat menghubungkan 1,6 miliar Muslim di seluruh dunia.

Sekelompok enam profesional muda TI dari Lahore, ibukota budaya dan hiburan Pakistan, meluncurkan www.millatfacebook.com bagi orang Muslim untuk berinteraksi daring (dalam jaringan) dan memprotes penghujatan.

Perusahaan swasta tersebut lahir setelah satu pengadilan Pakistan memerintah pemblokiran terhadap Facebook sampai 31 Mei, karena rakyat Pakistan tersinggung dengan laman Everyone Draw Mohammed Day yang menghujat dan menistakan Rasulullah SAW.

"Millatfacebook adalah laman jejaring sosial pertama yang dimiliki Pakistan. Laman buat Muslim oleh Muslim, tempat orang-orang yang baik dari agama lain juga diterima dengan tangan terbuka," kata jejaring itu kepada orang tertarik untuk bergabung.

Setiap anggota memiliki wall buat teman untuk menyampaikan komentar. Laman tersebut menawarkan fasilitas surat elektronik, foto, video, bercakap-cakap dan diskusi.

Dalam bahasa Urdu kata Millat digunakan oleh umat Muslim untuk merujuk kepada bangsa mereka. Jejaring itu menyatakan telah menarik 4.300 anggota dalam tiga hari belakangan --kebanyakan orang Pakistan yang mampu berbahasa Inggris dalam usia 20-an tahun.

"Kami ingin memberitahu orang-orang Facebook, 'jika mereka macam-macam dengan kami, mereka harus menghadapi konsekuensi'," kata Usman Zaheer,24, pemimpin pelaksana rumah perangkat lunak yang menampung laman baru tersebut.

"Jika seseorang menghujat Nabi Muhammad SAW, maka kami akan menjadi pesaing mereka dan memberi kerugian besar dalam bisnis," katanya. Ia memimpinkan dapat membuat jejaring sosial Muslim terbesar.

Segera setelah bergabung, anggota baru hanya satu klik saja dari perdebatan di laman buletin.

Misalnya adalah "Enticing Fury" menulis, "Alasannya ialah forum ini harus tersedia buat SEMUA MUSLIM DI DUNIA dan bukan hanya di Pakistan. Jadi, penggunaan kata MILLAT sangat bagus! Selamat teman-teman. Kalian telah membuat pilihan yang sangat luar biasa buat seluruh umat Muslim!

http://www.millatfacebook.com


MillatFacebook: Facebook Islam Untuk Semua


Bermula 19 Mei lalu, Mahkamah Pakistan telah mengharamkan Facebook di Pakistan sehingga 31 Mei sebagai bantahan kepada satu page di Facebook iaitu “Everybody Draw Mohammed Day” atau dalam bahasa Melayunya Hari Melukis Nabi Muhammad. Aktiviti yang diadakan pada 20 Mei lalu di Facebook telah menimbulkan kemarahan penduduk Islam di seluruh dunia kerana menghina Islam dan Nabi Muhammad.
Jika Mark Zuckerberg boleh berbangga dengan kejayaan laman sosial Facebook ciptaannya, Omer Zaheer Meer juga bakal menjejaki langkah Mark dengan penciptaan laman Facebook Islam iaitu MillatFacebook. MillatFacebook hampir menyerupai Facebook dari segi designnya, namun itu bukanlah persoalannya. Mungkin MillatFacebook ini sebagai laman sosial alternatif untuk umat Islam dan memboikot Facebook. Tidak mustahil dengan kehadiran MillatFacebook ini mampu memberi impak kepada Facebook. Sama-sama kita nantikan. Jika anda berminat, bolehlah mendaftarkan diri di MillatFacebook: http://www.millatfacebook.com.
“MillatFacebook helps you connect and share with more than 1.57 Billion Muslims and Sweet people from other Religions.”
MillatFacebook dengan singkatan MFB, seperti juga FB bagi Facebook, pengasasnya berkata, pakar IT kini berusaha memasukkan ciri-ciri lain ke dalamnya bagi mencabar pesaing dari California itu. Setiap ahli memiliki ‘Wall’ untuk ulasan sahabat selain mengandungi kemudahan emel, foto, video, ruang sembang dan perbincangan. Perkataan ‘Millat’ adalah bahasa Urdu yang biasa digunakan untuk merujuk kepada negara.
Keburukan penggunaan Facebook ialah dari segi privasi. Facebook sesuka hati mendedahkan maklumat peribadi pengguna seperti nama, umur, tempat tinggal dan pekerjaan kepada advertisers (pengiklan-pengiklan). Facebook juga banyak meraih keuntungan melalui iklan-iklan di Facebook. Jika tidak mahu duit dilaburkan kepada pihak Yahudi, sama-sama lah kita sokong MillatFacebook yang dicipta bagi memenuhi keperluan sosial orang Islam terutamanya di Pakistan.
Facebook lebih banyak mendatangkan keburukan berbanding kebaikan jika disalahgunakan. Saya sendiri dah join MillatFacebook. Boleh tahan la, lebih kurang macam Facebook je. Sekarang ni, MillatFacebook sedang upgrade server kerana penggunanya kini mencecah 90,000 orang dalam masa beberapa hari je!
di petik dari http://suaramerdeka.com/v1/index.php/read/news/2010/05/30/55704/Milatfacebook-Buat-Muslim-Oleh-Muslim-



MillatFacebook Pengganti Facebook?


“MillatFacebook helps you connect and share with more than 1.57 Billion Muslims and Sweet people from other Religions.”
Omer Zaheer Meer telah mencipta milatfacebook yang seakan-akan menyerupai Facebook tapi pendekatan lebih diberikan kepada Islam. Maka MilatFacebook juga boleh dikatakan sebagai Facebook Islam. Yang pasti, selama ini orang ramai sering menyatakan 'Boikot Facebook' , jadi mari kita boikot dengan jalan yang benar dan semestinya orang ramai akan menjadi bosan tanpa Facebook kan???
Kerana itulah MilatFacebook dicipta.
Selain itu, perhubungan antara muslimin dan muslimat di setiap negara akan bertambah erat dan kukuh.
Insyallah...
Facebook telah dicipta oleh Mark Zuckerberg dari California. 
Selain itu, ‘Millat’ daripada MilatFacebook terdiri daripada bahasa Urdu yang biasa digunakan untuk merujuk kepada negara. Sekarang ni, MillatFacebook sedang upgrade server bagi mencabar pesaing dari California itu



Jom ramai-ramai kita masuk MillatFacebook:  
http://www.millatfacebook.com

0 comments:

Contact Me

Snap & Read with QRCODE Reader

http://zxing.appspot.com/generator/