Thursday, January 26, 2012

Google Search Appliance (GSA) untuk Perpustakaan UiTM

Unit Web di Bahagian Sistem & Teknologi Maklumat , Perpustakaan UiTM sedang berusaha mepertingkatkan lagi perkhidmatan kepada penggunaa perpustakaan terutama melalui laman web bagi memudahkan lagi pengguna perpustakaan mencari maklumat terutama bagi bahan-bahan digital atau koleksi digital ada dibeberapa server diperpustakaan.











Oleh itu baru-baru ini pihak unit web telah menerima sebuah server Google Search Appliance (GSA) model GB-7007 setelah kertas kerja diluluskan dengan sokongan "benchmark" dari Perpustakaan Perdana http://www.perdana.org.my/  http://www.perdana.org.my/search?

Google Search Appliance (GSA) menyediakan carian pantas, carian yang relevan untuk intranet atau laman web kita. Sesuatu organisasi amat mudah untuk melaksanakan GSA bagi menyediakan organisasi kita membuat pencarian dokumen, boleh disesuaikan untuk memenuhi keperluan khusus organisasi dan skala yang mudah tambah apabila kandungan dokumen bertambah.


Google Search Appliance membina seni bina berskala dan menambahciri-ciri baru yang utama di seluruh kualiti carian, kawalan akses dan sambungan.
Google Search Appliance (GSA) Model GB-7007 adalah server rak setebal (2U) perkakasan yang boleh dilesenkan untuk mencari sehingga 10 juta dokumen. Selain itu,  GB-7007s boleh bersama-sama untuk menyokong carian dokumen yang lebih besar, atau untuk mengintegrasikan carian di seluruh jabatan, geografi, atau laman-laman web. Berdasarkan kepada seni bina RAID dan dengan komponen "redundant", memberikan keupayaan "redundency".

Google-search-appliances
contoh rack : http://blog.tmcnet.com/blog/rich-tehrani/search/google-and-enterprise-search.html
Baru! GB-7007 kini menyokong  lesen dari 500,000  dokumen sehingga kepada 10 juta dokumen dengan satu server. Dengan platform tunggal menangani semua kandungan enterprise, organisasi dengan mudah boleh menaik taraf lesen mereka tanpa menggantikan atau menambah perkakasan atau perisian.
Perhatikan bahawa GB-7007 menggantikan GB-1001 untuk semua pelanggan baru yang berminat dalam lesen antara 500,000 dokumen hingga tiga juta dokumen. ini menyediakan kemudahan yang lebih cepat, seni bina yang lebih kukuh dengan mudah membuat skalaan tambahan  dengan tanpa kos perkakasan tamabahan.
maklumat lanjut :
http://www.google.com/enterprise/search/gsa.html
http://static.googleusercontent.com/external_content/untrusted_dlcp/www.google.com/en//enterprise/pdf/gsa_product_models.pdf



0 comments:

Contact Me

Snap & Read with QRCODE Reader

http://zxing.appspot.com/generator/