Monday, May 23, 2016

Advanced | Excel Dashboard (Interactive Reports)




Minggu ini saya bersama Haji Azizi, Sharol dan  Alfarabie  telah dicalonkan oleh Panel PPSM untuk menghadiri Kursus 
 Advanced  MS Excel : Merekacipta Dashboard dan Laporan Interaktif [ Advanced | Excel Dashboard (Interactive Reports)] dari 23 hingga 24 Mei 2016 (Isnin dan Selasa) di Pusat Latihan JOM TRAINING CENTRE 2 (JTC2), 1 Puchong Business Park, Puchong.

Antara beberapa objektif utama kursus ini dianjurkan adalah untuk memahami konsep asas dan cara efektif untuk merekacipta dan mengaplikasi dashboard menggunakan MS Excel, menggunakan perkakasan MS Excel untuk menghasilkan dashboard dengan mudah seperti perkakasan VLookup, Data Analysis, Pivot Table, Charts, Filter,  Sparklines dan lain-lain.


Penggunaan Dashboard amat penting bagi ketua dan pengurus untuk menilai maklumat dan membuat keputusan dengan pantas dan tepat. Justeru itu, amatlah penting untuk tenaga kerja berkemahiran tinggi mempunyai kepakaran untuk mengumpul data dan mengolah maklumat untuk dibentuk di dalam satu format dashboard yang dapat membantu organisasi untuk melaksanakan aktiviti dengan informasi yang ringkas dan padat. Kemahiran menggunakan MS Excel sudah menjadi sebati di dalam banyak organisasi. Informasi dan kursus ini dapat meningkatkan lagi pengetahuan menggunakan pelbagai perkakasan canggih MSExcel dengan lebih lengkap.


Kursus ini sesuai untuk disertai oleh ketua bahagian atau ketua jabatan, pengurus dan pegawai, pensyarah, penyelia jabatan, penyedia laporan, pegawai komunikasi, setiausaha jabatan, pembantu eksekutif dan kerani, pegawai tadbir serta individu yang ingin menambahkan kemahiran penggunaan sistem aplikasi komputer khususnya MS Excel.


Kursus ini dikendalikan didalam Bahasa Melayu dimana para peserta diberikan nota pembelajaran yang mudah difahami. Bagi mencapai sasaran dan objektif kursus,metodologi yang akan digunakan adalah secara praktikal dan latihan diberikan secara individu atau berkumpulan.


Tenaga pengajar ialah Ir. Mohamad Fahrurrazi bin Kamaludin merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrikal dari Vanderbilt University, Amerika Syarikat. Beliau adalah seorang Jurutera Profesional berdaftar dengan Lembaga Jurutera Malaysia.

Beliau mempunyai lebih dari 17 tahun pengalaman bekerja di salah sebuah syarikat telekomunikasi terkemuka di Malaysia iaitu Maxis Communications Berhad. Kepakaran beliau adalah di dalam melaksanakan pelbagai projek perintis canggih seperti Integrasi WiFi-3G, Produk Perantauan Antarabangsa, Perantauan Domestik, Talian Tetap GSM, Servis Penetapan Lokasi FriendFinder, Push-to-Talk 2.5G, Rangkaian GSM Zon Utara, Selatan dan Sabah & Sarawak.

Beliau amat berminat di dalam bidang latihan dan pembangunan manusia di mana beliau telah menjadi mentor untuk lebih dari 20 pelatih pengurusan Maxis Management Associate Programme, dan juga adalah seorang Subject-Matter-Expert untuk Maxis Academy. Selepas 17 tahun berkerjaya di Maxis, beliau mengorak langkah baru dengan menumpukan sepenuh perhatian dan beralih kerjaya untuk menceburi bidang latihan dan pembangunan sumber manusia serta pengajar.


Tips & Tricks

Best Hidden Tricks in Microsoft Excel
http://interestingengineering.com/top-5-hidden-tricks-excel/

Top 10 Most Useful Excel Formulas

http://interestingengineering.com/top-10-useful-excel-formulas/

Top 40 of the Best Excel Shortcuts You Need to Know


http://interestingengineering.com/top-40-best-excel-shortcuts-need-know/

MS excel in action

https://powerbi.microsoft.com/en-us/
https://www.youtube.com/playlist?list=PL1N57mwBHtN0e-wvgVmrnn3Yd_WU7EHM-

Microsoft now allows you to upload local Excel files to Power BI

http://mspoweruser.com/microsoft-now-allows-upload-local-excel-files-power-bi/

Microsoft now allows you to upload local Excel files to Power BI

http://mspoweruser.com/microsoft-announces-solution-templates-power-bi/


Video






more MS Power BI https://www.youtube.com/user/mspowerbi/




Foto aktiviti 






























































0 comments:

Contact Me

Snap & Read with QRCODE Reader

http://zxing.appspot.com/generator/